Αρχική > Ιδέες > Επιχειρήσεις Μαρξ

Επιχειρήσεις Μαρξ

25/10/2007

Συμμετέχοντας στον πάνδημο εορτασμό για τα 90χρονα της Οχτωβριανής «Επανάστασης» αντιγράφω την πρώτη παράγραφο από το κείμενο του Ζαν-Πιέρ Βουαγιέ «Επιχειρήσεις Μαρξ», που δημοσιεύεται στο βιβλίο του Αναφορά για την Κατάσταση των Ψευδαισθήσεων μέσα στο Κόμμα μας και Αποκαλύψεις Σχετικά με την Αρχή του Κόσμου [σ. 145, μετ. Νίκος Κούρκουλος, εκδ. Ελεύθερος Τύπος, Αθήνα 1987 (Rapport sur l’état des illusions dans notre parti suivi de Révélations sur le principe du monde, 1979)]. Ο ιστότοπος του μεσιέ Jean-Pierre Voyer, και βιογραφικό του [τρόπος του λέγειν, γαλλιστί].

 

Επιχειρήσεις Μαρξ

Από ορισμένες απόψεις, ο κόσμος πολύ λίγο άλλαξε μετά τον Μαρξ: οι κυρίαρχες ιδέες είναι πάντα οι ιδέες της κυρίαρχης τάξης. Αλλά, κυρίως οι ιδέες που κυριαρχούν σήμερα είναι οι ιδέες που κυριαρχούσαν την εποχή του Μαρξ, πράγμα όχι εκπληκτικό, αφού η τάξη που κυριαρχεί σήμερα είναι η ίδια που κυριαρχούσε την εποχή του Μαρξ. Αυτό που αντίθετα άλλαξε, είναι ότι οι ίδιες κυρίαρχες ιδέες κυριαρχούν πολύ περισσότερο σήμερα απ’ όσο κυριαρχούσαν την εποχή του Μαρξ. Αυτό σημαίνει ότι τόσο η κυρίαρχη τάξη όσο και οι ιδέες της κυρίαρχης τάξης είναι πιο κοντά στο τέλος της κυριαρχίας τους απ’ όσο ήταν την εποχή του Μαρξ, γιατί, αν κυριαρχούν πιο ισχυρά, κυριαρχούν επίσης πιο ξεκάθαρα, η μεν σαν τάξη, οι δε σαν ιδέες. Η οικονομία είναι η σκέψη που κυριαρχούσε στην εποχή του Μαρξ κι εξακολουθεί να κυριαρχεί και σήμερα. Παρά τα φαινόμενα – και ξέρουμε την ολέθρια πρακτική δύναμη αυτών των φαινομένων – ο Μαρξ δεν έκρινε ποτέ την οικονομία. […]

 

 

Advertisements
Κατηγορίες:Ιδέες Ετικέτες:
  1. frankiethecat
    25/10/2007 στο 16:26

    χα χα βάζεις δύσκολα τώρα, μας βλέπω να ανοίγουμε φροντιστήριο σε λίγο 😉

    αλλά ας περιμένουμε καμμιά καλή ατάκα, ίσως, πιθανόν … να την δούμε και γραμμένη

  2. 25/10/2007 στο 19:40

    Βλέπω ήδη την επιγραφή [από νέον]:

    «Φροντιστήριο
    Η Μικρή Θεαμαπάτη
    Για καθυστερημένους, αρχάριους, προχωρημένους και αργοπορημένους»

    Τι μαθήματα θα παραδίδουμε δεν ξέρω…

    Και κάτι ακόμα, μιας και το ανέφερα σε άλλο σχόλιο. Η πρώτη παράγραφος από την αφίσα του Βουαγιέ «Παρίσι: Παγκόσμια πρωτεύουσα της διανοουμενίστικής εκπόρνευσης» [έτσι, για να σε φτιάξω]:

    «Προς μεγάλο αίσχος της εποχής μας, 100 και 150 χρόνια μετά το θάνατό τους, ο Μαρξ και ο Χέγκελ βρίσκονται πάντα στην πρωτοπορία, αφού ό,τι ήταν άξιο κριτικής στις θεωρίες τους δεν κρίθηκε ποτέ και ό,τι ήταν επαναστατικό είναι ακόμα επαναστατικό, αφού πουθενά δεν επαληθεύτηκε.»

    Έφυγα…

  3. 26/10/2007 στο 01:27

    Οι ιδέες που κυριαρχούν σήμερα, δεν είναι οι ιδέες που κυριαρχούσαν στην εποχή του Μάρξ, γιατί σήμερα, δεν υπάρχουν ιδέες!
    Επίσης η κυρίαρχη τάξη σήμερα ΔΕΝ είναι η ίδια με την κυρίαρχη ταξη που περιγράφει ο Μαρξ, δηλαδή δεν κυριαρχεί η τάξη που κατέχει τα μέσα παραγωγής, αλλά οι ελέω θεού διαχειριστές της, ή καλυτέρα αυτοί που έχουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο υπεξαιρέσει τα μέσα παραγωγής.
    Κατά τα άλλα, όντως δεν υπάρχει αξιόλογη κριτική στην κριτική θεώρηση του ιστορικού μοντέλου μεγάλης χρονικής διάρκειας που θα έλεγε ο Μπρωντέλ του Μάρξ, οπότε παραμένει πρωτοπορία.

  4. 26/10/2007 στο 03:26

    @ Ange-ta

    Σήμερα κι αν υπάρχουν ιδέες! Θέτεις τεράστια ζητήματα.

    Λόγω «ειδικών» συνθηκών σου γράφω αυτό που έγραψα και στο άλλο σου σχόλιο:

    «Να σου απαντήσω κάποια στιγμή αναλυτικότερα;;; Ήμουνα συναυλία πριν κάποιες ώρες, μετά, τα γνωστά, είσαι και “παρεξηγησιάρα”… να πω τώρα μόνον καλημέρα; ΚΑΛΗΜΕΡΑ!»

  5. 26/10/2007 στο 13:41

    Κοίτα σύμπτωση, για την επικαιρότητα του Χέγκελ, 150 χρόνια μετά.
    Διαβάζω τώρα ενα βιβλιαράκι για την φιλοσοφία του περιβάλλοντος και κοίτα τι διάβασα. Γράφει η Κατρίν Λαρρέρ:
    «Ο Callicott, θα μπορούσε να βρει στον Χέγκελ επιχειρήματα τα οποία αμφισβητούν τον ατομικισμό της Moralität (ηθικότητα) και να δείξει πως η αλήθεια της ύπαρξης μας βρίσκεται στην συμμετοχή της στο όλο. Ομως η χεγκελιανή έννοια της κοινότηατς δεν πολιτογραφείται εύκολα και ο Calligott ψάχνει ακριβώς αυτό, όταν από τον Χιούμ ως το Δαρβίνο και στον Leopold, ακολουθεί τα ίχνη μιας «φυσικής ιστορίας» της ηθικής.

  6. 26/10/2007 στο 13:43

    δεν είναι πολύ ωραίο; Ψάχνουμε για νέες ιδέες, όταν οι ιδέες είναι τελικά ήδη παλιές!

  7. filopatria
    25/11/2007 στο 21:05

    @ange-ta
    Χα!

    Το 1980 έγιναν οι καταλήψεις των ΑΕΙ από την εξωκοινοβουλευτική αριστερά (συσπειρώσεις), ο Γαλλικός μας Μάης ετεροχρονισμένος. Σε κάποιο τοίχο του Χημείου (;) υπήρχε ένα σύνθημα που έγραφε «Φοιτητή είσαι 20 χρονών, αλλά οι παρατάξεις σου είναι του περασμένου αιώνα».

    Αυτά και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε.

  1. No trackbacks yet.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.
Αρέσει σε %d bloggers: