Αρχική > Ιστορία, Χριστιανισμός > «τράπεζαν κοινὴν παρατίθενται, ἀλλ’ οὐ κοίτην»

«τράπεζαν κοινὴν παρατίθενται, ἀλλ’ οὐ κοίτην»

23/02/2010

Σε ένα από τα προηγούμενα ποστ [Ισοπολιτεία στο Βυζάντιο], έγραφε, μεταξύ άλλων, ο philalethe00 σε σχόλιό του [οι υπογραμμίσεις δικές μου]:

Αν θέλεις συνθήματα για ισοπολιτεία, ισηγορία, εκδημοκρατισμό στο από τους Φράγκους κληθέν Βυζάντιο, υπάρχουν άπειρα άλλα για να θυμηθείς, όπως, ας πούμε, για να το πάω στην πιο ακραία και φανατική περίπτωση, στην εξέγερση των Ζηλωτών (άμεση δημοκρατία και κοινοκτημοσύνη κατά το πνεύμα της αρχαίας Εκκλησίας, ήταν μοναχοί οι Ζηλωτές) ή στο κήρυγμα της κοινοκτημοσύνης του Χρυσόστομου.

«Άμεση δημοκρατία» και «κοινοκτημοσύνη» κατά το πνεύμα της αρχαίας Εκκλησίας και κατά το κήρυγμα του Χρυσόστομου;

Ενδιαφέρον…

Κατά λάθος σήμερα έπεσα πάνω στο βιβλίο του Doyne Dawson Cities of the Gods: Communist Utopias in Greek Thought [Πόλεις των Θεών: Κομμουνιστικές Ουτοπίες στην Ελληνική Σκέψη (1992)].

Τα υπόλοιπα τα μαντεύετε…

Αφού ο Dawson εξετάσει τις ουτοπικές πτυχές της σκέψης των Πυθαγορείων, του Πλάτωνα, των Κυνικών και των Στωικών [μεταξύ άλλων], αφιερώνει το τελευταίο κεφάλαιο του βιβλίου του στον κομμουνισμό των χριστιανών [ως γνωστόν κομμουνισμός είναι το οικονομικο-κοινωνικο-πολιτικό σύστημα που βασίζεται στην κοινοκτημοσύνη – απαραίτητη διευκρίνηση – μην έχουμε και τίποτα… κόλπους].

Το κεφάλαιο φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο: «Τα Φαντάσματα της Ουτοπίας» [«The Ghosts of Utopia»], και περιλαμβάνει τα υποκεφάλαια, «Πρωτόγονος Χριστιανισμός», «Γνωστικός Χριστιανισμός» και «Πατριστικός Χριστιανισμός».

Να μην σας κουράζω με λεπτομέρειες… Το βιβλίο είναι πάμφθηνο [μόλις 135 δολάρια πουλιέται στο amazon, αλλά εσείς ξέρετε: ο… 666 έχει και τα καλά του, σε παρόμοιες περιπτώσεις 😉 ].

Παραθέτω την τελευταία παράγραφο του βιβλίου, για να πάρετε μια ιδέα [ο κλέψας του κλέψαντος και άλλα τινά]:

Η φράση «τράπεζαν κοινὴν παρατίθενται, ἀλλ’ οὐ  κοίτην», την οποία παραθέτει σε κάποιο σημείο ο Dawson, προέρχεται από την Επιστολή προς Διόγνητον. Προσέξτε το λογοπαίγνιο: κοινήν – κοίτην.

Κάτι παρόμοιο είχε πει και ο πατήρ Τερτυλλιανός [μεταφράζω από τα αγγλικά]: «Έχουμε τα πάντα κοινά, εκτός από τις συζύγους μας»

Advertisements
Κατηγορίες:Ιστορία, Χριστιανισμός Ετικέτες:
  1. 23/02/2010 στο 14:14

    αυτό το άλμα από τον πλάτωνα (που και κοίτη και κοινή τράπεζα διακήρυττε) στον τερτυλλιανό, αν μη τι άλλο εντυπωσιάζει και αδικεί μια ντουζίνα σύγχρονους των εκκλησιαστικών πατέρων του 4ου-6ου αι.

  2. 23/02/2010 στο 14:14

    …νεοπλατωνικούς

  3. 23/02/2010 στο 17:03

    …..

    1 ) +++ —- +- -+ή -+ +-….:: +οο —- +- -+0 ή -+ +-0….: υπερυπερθετικό —- ουδέτερο….:
    Θεανθρωπική Δημοκρατία….: ‘’όλα και τίποτα —- τίποτα κι όλα’’….,

    2 ) ++….:: +οο….: υπερθετικό ή θετικότατο….:
    δημοκρατική Δημοκρατία ή Δημοκρατία των καλλίστων ‘’δικτατόρων’’….,

    3 ) -+….:: +0….: αρνητικοθετικό ή θετικό….: δικτατορική δημοκρατία….,
    [ …..ε, κάτι σαν το….. «ουδέν καλόν : + αμιγές κακού : -….: -+…..»….! ]

    4 ) +- -+ ή -+ +-….:: +- -+0 ή -+ +-0….: ουδέτερο….:
    ούτε….. ούτε….. ούτε….. ούτε…. ούτε….,

    5 ) +-….:: -0….: θετικοαρνητικό ή αρνητικό….: δημοκρατική δικτατορία….,
    [ …..ε, κάτι σαν το….. «ουδέν κακόν : – αμιγές καλού : +….: +-…..»….! ]

    6 ) –….::-οο….: υποαρνητικό ή αρνητικότατο….:
    δικτατορική Δικτατορία ή Δικτατορία των κακίστων δικτατόρων….,

    { ‘’7’’ ) …..το….. — —- -+ +- ή +- -+….:: -οο —- -+ +-0 ή +- -+0….:
    υποϋποαρνητικό —- ουδέτερο….: Σατανοκατθρωπική Δικτατορία….:
    ‘’τίποτα κι όλα —- όλα και τίποτα’’….. αδύνατον…., εξ ορισμού του όντως Θεού….,
    ναι…., αδύνατον…., και, που….. δεν γίνονται σωσίβιο τα κουρέλια….! }

    ….!…..

    Γεια….: Αλέξανδρος Ζήβας,
    URL : http://www.alexandros-zivas.gr
    ….: αποκαλυπτικές ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ όλων των αποκωδικοποιητέων…..

  4. 23/02/2010 στο 22:41

    @ Γιάννης

    Εντυπωσιακό πράγματι το άλμα. Τι έγραφα:

    «…των Πυθαγορείων, του Πλάτωνα, των Κυνικών και των Στωικών [μεταξύ άλλων]…»

    Μεταξύ άλλων…

  5. 23/02/2010 στο 23:58

    πυθαγόρειοι, κυνικοί, στωικοί τον 4ο-6ο αιώνα, όταν κυριαρχούσαν -εκτός χριστιανισμού- οι νεοπλατωνικοί;

    πράγματι εντυπωσιακό άλμα.

  6. philalethe00
    24/02/2010 στο 03:54

    Ενδιαφέροντα όλ’αυτά, αγαπητέ.
    Το πρόβλημα είναι με τον συγγραφέα, ότι είναι αθεράπευτα Δυτικός και, έτσι, δικαιώνεται απόλυτα τον Σ. Γουνελά, όταν αυτός λέει στον «αντιχριστιανισμό» του, ότι οι περισσότεροι Δυτικοί συγγραφείς έχουν μαύρα μεσάνυχτα από τους Έλληνες/Ανατολικούς Πατέρες και ξεκινάνε εξιστορήσεις με τον ……Αυγουστίνο Ιππώνος. Βέβαια, να είμαστε δίκαιοι, υπάρχουν και άλλοι, απροκατάληπτοι, που τους γνωρίζουν πολύ καλά, και συνήθως πλέκουν απίστευτα εγκώμια.

    Όσο για το θέμα, ο σοσιαλισμός του Πλάτωνα -στον οποίο οι γνωστοί κουφιοκεφαλάκηδες είδαν «την απαρχή της παγκόσμιας αντίδρασης» (αυτοί οι ιδεαλιστές παλιάνθρωποι! -που λέει και ο Λένιν για τον Hegel 🙂 )- είναι ιεραρχικός. Ο κομμουνισμός και σοσιαλισμός των Πατέρων, Μ. Βασιλείου, Χρυσοστόμου, Αγ. Αστερίου Αμασείας κτλ., είναι μη-ιεραρχικός, είναι αταξικός και προϋποθέτει την άρση κάθε ταξικής διάκρισης, για την οποία Πατέρες όπως ο Χρυσόστομος έδωσαν αρκετές μάχες στην ζωή τους… Και όλα αυτά μας λένε, ότι όλοι οι Πατέρες, μέχρι και τον …γέροντα Παΐσιο τον Αγιορείτη(«Τα χωράφια και τα εργοστάσια πρέπει να είναι κοινά» κτλ.) βλέπουν την κοινοκτημοσύνη των παραγωγικών μέσων και των καταναλωτικών αγαθών ως σήμερα, ως το ιδεώδες. Απεναντίας, ο Πάπας Ιωάννης -Παύλος, ας πούμε, παρά την προοδευτική χροιά των εγκυκλίων του («De rerum novarum» κτο), βλέπει στην ατομική ιδιοκτησία ένα φυσικό, φυσιοκρατικό ίσως, δικαίωμα του ανθρώπου.

    Πάντως, για να αναφερθώ και στον τίτλο του θέματος, ο Κλήμης Αλεξανδρείας, που όπως ο Τερτυλλιανός, είναι καλοί Χριστιανοί συγγραφείς και όχι Πατέρες, λέει κάπου(υπήρξε πλατωνικός φιλόσοφος πριν), ότι η κοινοκτημοσύνη των γυναικών για την οποία μιλά ο Πλάτωνας είναι κοινοκτημοσύνη στην ….θέα(!!!!) και όχι στα αφροδίσια κτλ, πράγμα που θεωρεί συκοφαντία κατά του Πλάτωνα.

    Αυτά!Ευχαριστώ!

    ΥΓ.

    Να σημειώσω -το ξέρω από διαλόγους μου με Αμερικανούς Ορθοδόξους-, ότι Patristic σημαίνει Πατερικός, και όχι «Πατριστικός».

  7. 24/02/2010 στο 10:39

    @ Γιάννης

    Τα υπόλοιπα στο βιβλίο. Αλλά ξέχασα. Εσύ βαριέσαι να ξεφυλλίσεις ακόμα και βιβλία που σε ενδιαφέρουν άμεσα

  8. 24/02/2010 στο 10:44

    @ philalethe00

    Είχα πει παλιότερα ότι η αριστερά στην Ελλάδα είναι το προτελευταίο προπύργιο της Εκκλησίας. Αν καταλάβω ότι η Εκκλησία στην Ελλάδα είναι το τελευταίο προπύργιο του μαρξισμού, θα πεθάαανωωω…

    Πέρα από την πλάκα, πάντως, ενδιαφέροντα τα όσα λες, κι ο Πλατωνάκος δεν μίλησε για κοινοκτημοσύνη των γυναικών, κάτι άλλα περίεργα έλεγε όσον αφορά στην αναπαραγωγή του ανθρώπινου είδους.

  1. No trackbacks yet.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.
Αρέσει σε %d bloggers: