Αρχική > Μισεά > Ανοίξτε τα μάτια… κλείστε την τηλεόραση

Ανοίξτε τα μάτια… κλείστε την τηλεόραση

14/03/2008

tv.jpg

Αφίσα που κυκλοφόρησε εσχάτως από το περιοδικό Άρδην και την εφημερίδα Ρήξη
[Πατήστε πάνω στη φωτογραφία για να μεγαλώσει]

…Κι ανοίξτε κάνα βιβλίο, όπως το βιβλίο του Γάλλου φιλόσοφου Ζαν Κλωντ Μισεά, Η Εκπαίδευση της Αμάθειας [απ’ όπου και το κείμενο της αφίσας] ή το βιβλίο του Το Αδιέξοδο Άνταμ Σμιθ [για το οποίο σας χρωστάω μια παρουσίαση].

Tittytainment; Από το tits [(γυναικεία) βυζάκια] και entertainment [διασκέδαση-«ψυχαγωγία»]. Για το οποίο σας χρωστάω, επίσης, ένα μικρό σημείωμα.

Ως τον ερχόμενο αιώνα τα δύο δέκατα του ενεργού πληθυσμού θα ήταν αρκετά για να διατηρηθεί η δραστηριότητα της παγκόσμιας οικονομίας.

Το κύριο πολιτικό πρόβλημα, που το καπιταλιστικό σύστημα είναι υποχρεωμένο να αντιμετωπίσει τις επόμενες δεκαετίες, μπορεί να διατυπωθεί με κάθε αυστηρότητα: πώς θα είναι δυνατό για την ελίτ του κόσμου, να διατηρηθεί η διακυβερνησιμότητα της κατά τα 80% υπεράριθμης ανθρωπότητας, της οποίας το ανώφελο έχει ήδη προγραμματίσει η φιλελεύθερη λογική;

Η λύση, που επικράτησε στη σύσκεψη ως πιο λογική, ήταν αυτή που πρότεινε ο Ζμπίγκνιου Μπρεζίνσκι. Και της έδωσε το όνομα tittytainment [άρτος και θέαμα].

Με αυτόν τον νεολογισμό-βαλίτσα επρόκειτο απλούστατα να ορισθεί ένα «κοκτέιλ αποβλακωτικής διασκέδασης και επαρκούς διατροφής που θα επέτρεπαν να διατηρηθεί σε καλή διάθεση ο αποστερημένος πληθυσμός του πλανήτη».

Ζ.-Κ. Μισεά

Κατηγορίες:Μισεά Ετικέτες: , ,
  1. 14/03/2008 στο 10:34

    παλαιά καλή δοκιμασμένη συνταγή!
    και το όνομά της απίθανο!
    είχε φανεί και σε παλαιότερες «αθώες» χολυγουντιανές ταινίες επιστημονικής φαντασίας

    αυτός ο Μπρεζίνσκι βρήκα ότι είναι:
    – σύμβουλος του Ομπάμα, πρώην του Κάρτερ
    – ο «Κίσσινγκερ των Δημοκρατικών», μαζί με τον Χόλμπρουκ

    όμως η wiki αποδίδει τον όρο μάλλον σε Γερμανούς
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Global_Trap

    η σύσκεψη πότε πραγματοποιήθηκε;

  2. 14/03/2008 στο 11:45

    @ geokalp

    Ναι, περί αυτού του Μπρεζίνσκι πρόκειται. Ο οποίος σημειωτέον είχε γράψει κι ένα βιβλίο γύρω στο ’70 με τίτλο «Τεχνοτρόνικς» ή «Τεχνοτρονική Κοινωνία».

    Ο όρος είναι δικός του, απλά οι δυο Γερμανοί είναι οι μόνοι που τον κατέγραψαν στο βιβλίο τους.

    Η σύσκεψη έγινε γύρω στα μέσα της δεκαετίας του ’90, στην Καλιφόρνια [με τη συμμετοχή Γκορμπατσώφ και διαφόρων άλλων αστέρων]. Δεν θυμάμαι αν αναφέρει κάτι παραπάνω ο Μισεά στο βιβλίο του -κάπου έχει ξεπέσει και δεν το έχω πρόχειρο. Θα το ψάξω μέσα στους «στίβους» [που είχε πει κι ο ΓΑΜΑΠ] με τα βιβλία και θα γράψω ένα αναλυτικό ποστάκι για τον όρο, έτσι για την ιστορία.

  3. 14/03/2008 στο 13:52

    εξαιρετική αναφορά. Αλλά από την άλλη μεριά σκέφτομαι ότι ίσως είναι ακόμα μια υπερβολική εξήγηση ενός φαινομένου. Ας πούμε ι σχολιάζοντες εδώ γιατί δεν αποβλακώθηκαν; Ή είναι θέμα χρόνου και για αυτούς;

  4. bfo
    14/03/2008 στο 15:49

    εξαιρετική αναφορά. Αλλά από την άλλη μεριά σκέφτομαι ότι ίσως είναι ακόμα μια υπερβολική εξήγηση ενός φαινομένου. Ας πούμε ι σχολιάζοντες εδώ γιατί δεν αποβλακώθηκαν; Ή είναι θέμα χρόνου και για αυτούς;

    Δεν είναι λίγο αφελές να πιστεύεις ότι μιλάμε για 100% επιτυχία και όχι για γενικές κατευθύνσεις;

  5. 14/03/2008 στο 15:50

    Νομίζω πως το θέμα είναι πώς το 20/80 θα γίνει 0/100 – ή αλλιώς, να βρούμε το μήνα που θα θρέφει του έντεκα 😉

    Panem et circenses έδιναν και πριν 2000 χρόνια αλλά δεν νομίζω ο κόσμος σήμερα να είναι περισσότερο αποβλακωμένος (και αποκτηνωμένος) από τότε. Άσε που η αποβλάκωση κι η αποκτήνωση μπορεί να πάρουν από κάτω και τους εμπνευστές τους.

  6. 14/03/2008 στο 16:03

    @ Sotiris Koukios

    Δεν ξέρω για τους υπόλοιπους σχολιάζοντες, αλλά εγώ γεννήθηκα αποβλακωμένος και έκτοτε προσπαθώ να ξε-απο-βλακωθώ, με αμφίβολα αποτελέσματα, αφού διαρκώς ξε-απο-βλακώνομαι και συνεχώς απο-βλακώνομαι επίσης. Κάτι σαν τον Σίσυφο…

    @ bfo

    Γενικής κατευθύνσεως 🙂

    @ Vrennus

    Αν βρίσκαμε και μια ώρα να τρέφει τους αιώνες, θα ‘ταν ακόμα καλύτερα 😉

    [Ωραίον το λατινικόν!] Νομίζω ότι είναι καλύτερα να κρίνουμε την εποχή μας από αυτό που θα μπορούσε να είναι, ή, καλύτερα από αυτό που είναι. Συγκρίσεις με άλλους τόπους κι άλλα… ιμπέρια μάλλον αδικεί κι εκείνα κι εμάς. Με την τελευταία πρότασή σου συμφωνώ απολύτως. Δεν μπορεί να προωθείς την αποβλάκωση των άλλων δίχως να σε παίρνει κι εσένα η μπάλα…

  7. Κώστας
    14/03/2008 στο 17:16

    …..Τα ΜΜΕ είναι απλά μέρος ενός ευρύτερου δογματικού συστήματος- άλλα μέρη του είναι οι έγκυρες εφημερίδες, τα σχολεία, τα πανεπιστήμια, οι ακαδημαϊκές υποτροφίες και τα παρόμοια. Γνωρίζουμε πολύ περισσότερα για τα έγκυρα ΜΜΕ, διότι οι κριτικοί αναλυτές της ιδεολογίας έχουν εστιάσει την προσοχή τους σ’ αυτά. Το ευρύτερο σύστημα δεν έχει μελετηθεί τόσο πολύ, διότι είναι πολύ πιο δύσκολο να το ερευνήσεις συστηματικά. Αλλά υπάρχουν ισχυροί λόγοι που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι εκφράζει τα ίδια συμφέροντα με τα ΜΜΕ, όπως θα ανέμενε κανείς.
    Το δογματικό σύστημα, το οποίο παράγει ό,τι ονομάζουμε προπαγάνδα, όταν συζητά για τους εχθρούς, έχει δυο ξεχωριστούς στόχους. Ο ένας στόχος είναι ό,τι ενίοτε ονομάζεται«πολιτική τάξη», το 20% περίπου του πληθυσμού το οποίο είναι σχετικά μορφωμένο και λίγο-πολύ αρθρώνει κάποιο πολιτικό λόγο, παίζοντας κάποιο ρόλο στη λήψη αποφάσεων. Η εκ μέρους τους αποδοχή του δόγματος είναι βασικό γεγονός διότι είναι σε θέση να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν παράγοντας την πολιτική.
    Ύστερα, υπάρχει το άλλο 80% περίπου του πληθυσμού. Αυτοί είναι κατά τον Λίπμαν «οι θεατές της δράσης», τους οποίους αναφέρει ως «το συγχυσμένο κοπάδι». Αυτοί υποτίθεται ότι πρέπει να υπακούουν σε εντολές και να μην φράζουν το δρόμο των σημαντικών ανθρώπων. Είναι ο στόχος των ΜΜΕ: των λαϊκών εφημερίδων, των κωμικών σήριαλ, των τηλεπαιχνιδιών κλπ.
    Αυτοί οι τομείς του δογματικού συστήματος χρησιμεύουν στον αποπροσανατολισμό των μαζών και ενισχύουν τις βασικές κοινωνικές αξίες: την απάθεια, την υποταγή στην εξουσία, την υπέρτατη αρετή της απληστίας και του προσωπικού κέρδους, την έλλειψη μέριμνας για τους άλλους, το φόβο για πραγματικούς ή φανταστικούς εχθρούς κλπ.
    Ο στόχος είναι να παραμείνει συγχυσμένο, το συγχυσμένο κοπάδι, αυτό δεν χρειάζεται να προβληματίζεται με το τί συμβαίνει στον κόσμο. Στην πραγματικότητα, αυτό είναι ανεπιθύμητο, διότι αν δει μεγάλο μέρος της πραγματικότητας αυτής, μπορεί να θελήσει να την αλλάξει.

    Εάν δεν έκανα λάθος στην αντιγραφή το παραπάνω απόσπασμα είναι απο το βιβλίο του Τσόμσκι ΄΄Τα ΜΜΕ ως όργανο κοινωνικού ελέγχου και επιβολής΄΄ και ΄΄συμπληρώνει΄΄ την αφίσα του Άρδην και το ερώτημα του Sotiris Koukios.

  8. 14/03/2008 στο 19:44

    @ Vrennus

    Άσε που η αποβλάκωση κι η αποκτήνωση μπορεί να πάρουν από κάτω και τους εμπνευστές τους

    Αν θυμάμαι καλά τόσο ο Μισεά όσο και άλλοι (Λας, κλπ) επιμένουν σ’ αυτό το σημείο. Ότι δηλαδή η αποβλάκωση πλήττει πλέον και τις ίδιες τις ελίτ, των οποίων οι γόνοι, αδυνατούν να αναπαράγουν τις «δεξιότητες» και το επίπεδο που «αρμόζει» στον κοινωνικό τους ρόλο. Εξαπέλυσαν μια τεράστια επίθεση αποβλάκωσης για το πόπολο αλλά με φρίκη διαπιστώνουν πλέον ότι έπληξε και τους ίδιους!

  9. frankiethecat
    14/03/2008 στο 21:00

    @ Εξαποδω , συμπληρωματικη παρατηρηση

    παραδειγμα τρανον : η θητεια στον ελληνικο στρατο . Το παραδειγμα ειναι ενδεικτικο, μπορειτε να βαλετε στη θεση του σχεδον οποιαδηποτε μαζικη οργανωση με αυστηρα πλαισια λειτουργιας, ακομη και τας «επαναστατικας» τοιαυτας 🙂

  10. 14/03/2008 στο 22:53

    Αλλωστε , χωρίς την υπόθεση μιας τέτοιας common decency (κοινή αξιοπρέπεια), η καθημερινή ζωή των ανθρώπων θα έμοιαζε με εκείνους τους διαλόγους ανάμεσα σε rational fools, (ορθολογικοί τρελλοί) όπως τους φαντάζεται ο Αμάρτια Σεν:

    – Πού βρίσκεται ο σταθμός; Με ρωτάει ένας περαστικός.
    – Εκεί κάτω του λέω δείχνοντας το ταχυδρομείο και μήπως μπορείτε να μου ταχυδρομήσετε αυτό το γράμμα, μια και είναι στο δρόμο σας;
    – Ναι ευχαρίστως μου απαντάει, αποφασισμένος να ανοιξει τον φάκελο για να δει αν περιέχει κάτι ενδιαφέρον.
    Απο το Το Αδιέξοδο Άνταμ Σμιθ

  11. 15/03/2008 στο 01:29

    #
    Ενημερωθείτε για τη ΒΡΩΜΙΚΗ ΥΠΟΥΛΗ ΠΑΡΑΝΟΜΗ και καταχρηστική απoλυσή μου από την εργοδοσία της ΓΣΕΕ. Υπεξαιρώντας την αποζημίωση μου τα ασφαλιστικά και άλλα Δικαιώματά μου για εργασία 18 ΧΡΟΝΩΝ ! Με εκβίαζε με ΨΕΥΤΟΑΝΤΑΓΩΓΗ 100.000 ΕΥΡΩ με ΨΕΥΤΟΜΑΡΤΥΡΕΣ επειδή προσέφυγα δικαστικά κατά της ΑΠΟΛΥΣΗΣ ΜΟΥ! ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΑΝ ΟΤΙ ΟΙ ΕΡΓΑΤΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ ΔΕΝ ΙΣΧΥΟΥΝ οι εργασιακές σχέσεις είναι απλές αστικές συμβάσεις ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ! Ενημερώστε φίλους και γνωστούς για αυτό το Blog μου http://apasxolisi.wordpress.com
    #
    Σελίδες

  12. 15/03/2008 στο 12:26

    Αν η συζήτηση είναι για την τσίμπλα των ΜΜΕ «Νοικιαζόμενους υπαλλήλους βλέπω, ασφαλιστικό εργοδοτών βλέπω, υπογεννητικότητα ,ακρίβεια και έλλειψη δικαιοσύνης βλέπω, πληρωμένες πένες βλέπω, αναγνώστες DVD ΒΛΈΠΩ είμαστε στο 10ο χρόνο πολιορκίας της Τροίας της αυτοδυναμίας χρειαζόμαστε επί σκηνής να δούμε και Δούρειους Ιππους , κάτι κατασκευές τσίλικες που τις περνάμε για έκφραση λόγου και “θυσία” στους θεούς…τους.» Ιλιάδες κοινωνικών εξαφανίσεων και μέσα από το γυαλί….:-)

  13. 16/03/2008 στο 14:55

    @ Κώστας

    Τσόμσκυ. Πάντα ενδιαφέρουσες οι επισημάνσεις του. Ωραίο το «συμπτωματικό» 20-80%. Και ο Γουώλτερ Λίπμαν, all times classic – απ’ τα «καλά» παιδιά του συστήματος…

    Α! Και τους μηχανισμούς που αναφέρει στην αρχή ο Ν.Τσ. τους είπαν άλλοι «ιδεολογικούς μηχανισμούς του κράτους».

    @ εξαποδω

    Έτσι! Βέβαια, η αποβλάκωση πλήττει κι εμάς, αλλά όπως είχε πει κι ο Ντεμπόρ, «ο αγώνας ενάντια στην αλλοτρίωση περνά μέσα απ’ την αλλοτρίωση».

    @ frankiethecat

    «με αυστηρά πλαίσια λειτουργίας». Ορθή η διευκρίνησις…

    @ ange-ta

    Ωραία η υπενθύμησις του common decency «ανεκδοτακίου».

    @ Dionysos

    Πάντα ποιητικός! [Δεν το δουλεύετε λιγάκι το σχολιάκι; Είναι πανέμορφο…] Εκτός κι αν το εντός εισαγωγικών κείμενο ανήκει ήδη σε κάποιο ποίημα [στίχοι τραγουδιού;] που μου διαφεύγει…

  1. No trackbacks yet.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.